Aktenemening van het ontslag van gemeente- en OCMW-raadslid Valeer Hoogmartens.
De financieel directeur rapporteert, overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
De voorgenomen financiële verbintenissen van de gemeente zijn onderworpen aan een voorafgaand visum voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. Dit visum wordt verstrekt door de financieel directeur na onderzoek inzake wetmatigheid en regelmatigheid.
Vaststelling van het reglement inzake de inventarisatie van en de belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal): er zal een belasting gevestigd worden op de woningen en gebouwen die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden opgenomen zijn in de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen.
Elke woning in Vlaanderen moet voldoen aan de minimale woningkwaliteitsnormen. Dit kan geattesteerd worden middels een conformiteitsattest. Op basis van de Codex Wonen van 2021, artikel 3.2, kan de gemeenteraad het conformiteitsattest plicht stellen en bepalen dat zolang niet aan die verplichting is voldaan, een jaarlijks terugkerende verplichting wordt opgelegd om dat attest aan te vragen. Om de huurmarkt in de GAOZ-gemeenten kwalitatief te versterken en de noodzakelijke investeringen in deze woonmarkt te stimuleren, hebben de GAOZ-gemeenten laten onderzoeken of de implementatie van een verplicht conformiteitsattest zinvol is. Op basis van deze analyse blijkt dat een gerichte verplichting voor de oudste huurwoningen aangewezen is, om voldoende sterke kwaliteitsimpuls aan dit patrimonium te geven. Daarom wordt voorgesteld om het conformiteitsattest voor de alleroudste huurwoningen, namelijk deze gebouwd voor 1981. Er dient wel gewaakt te worden over eventuele perverse effecten. Daarom is een flankerend beleid nodig in samenwerking met diverse actoren
Overzicht van belastingen en retributies om toe te passen voor het jaar 2022.
Legende:
Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2022 dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De gemeente as maakt voor de inzameling van huisvuil/gft gebruik van diftarcontainers in de zitting van 19 november 2020 gaf de gemeenteraad goedkeuring aan punt 16 namelijk "2020_GR_00126 - Limburg.net - Keuze van toekomstig afvalinzamelsysteem – behoud van inzameling via diftarcontainers tot 31 december 2028 en bedragen kohier en contantbelasting - Goedkeuring"
Limburg.net heeft voor 2022 een aanpassing doorgegeven om zo een uniform belastingreglement te krijgen. Daarom wordt de aanpassing gedaan en moet het gewijzigd reglement opnieuw ter goedkeuring voorgelegd worden.
De wijzigingen situeren zich bij:
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te geven aan de wijziging in het reglement.
Retributie van de Dienst Toerisme voor het jaar 2022.
Vanaf 1 januari 2022 en voor de duur van één jaar, eindigend op 31 december 2022 een retributie geheven op de opvang van kinderen in de Buitenschoolse Kinderopvang "Peter Pan".
Jaarlijks dienen de belastingen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Retributie voor aansluiting op het rioleringsnet en het collectief plaatsen en beheren van individuele waterzuiveringsinstallaties - aanslagjaar 2022.
Het vaststellen van de retributies voor het gebruik van de gemeentelijke visvijver - aanslagjaar 2022 dient te gebeuren door de gemeenteraad.
Met de inwerkingtreding van het decreet betreffende de omgevingsvergunning wordt er een aanzienlijke inzet gevraagd van de gemeentelijke middelen bij het behandelen van de meldingen en de aanvragen. Het is billijk om deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen. Vanaf de inwerkingtreding van het omgevingsvergunningendecreet wordt er een retributie geheven op de meldingen en aanvragen m.b.t. omgevingsvergunningen.
Het verstrekken van conformiteitsattesten en de bijhorende woningkwaliteitsonderzoeken voor de gemeente As belangrijke vraagt inspanningen en daarom is het aangewezen hiervoor een retributie te vragen.
Door de dienst economie werd bij de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen een ‘Vergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken - Handelaar‘ aangevraagd en toegekend (zie bijlage).
De gemeente As wenst het Dorpbier 'Baekelaer' te verkopen op verschillende gemeentelijke diensten. Dit moet bijgevolg worden opgenomen in een retributiereglement.
De prijs van het dorpsbier is verhoogd en daarom moet het retributiereglement aangepast te worden.
De tarieven voor de gemeentelijke saneringsvergoeding voor drinkwatergebruikers als voor eigen waterwinners moet vastgesteld worden.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen huishoudelijke klanten, niet-huishoudelijke klanten en grootverbruikers heffingsplichtigen.
De gemeentelijke saneringsvergoeding is onderworpen aan 6% BTW voor drinkwatergebruikers en 21% voor eigen waterwinners.
Voor het dienstjaar 2022 zal een toelage toegekend worden van 55 euro aan de patiënt zelf of aan het gezin dat hem verzorgt onder de volgende voorwaarden:
Deze toelage dient, vergezeld van de nodige bewijsstukken, aangevraagd te worden aan het gemeentebestuur.
De personeelsformatie dient geactualiseerd te worden. De wijzigingen hebben te maken met het verschuiven van een aantal taken naar lokaal niveau maar ook met pensionering en wijziging in het kader van digitalisering en vernieuwing dienstverlening.
Binnen de afdeling organisatie:
- 0,5 VTE ICT (valt weg)
Binnen de afdeling mens:
- 0,5 VTE jeugdambtenaar niveau B1-B3 wordt 1 VTE jeugdwelzijnswerk
- OCMW 5 VTE MA
Binnen de afdeling ruimte:
- 1 VTE omgevingsambtenaar niveau B1 - B3
De Vlaamse Regering stelt ter uitvoering van het decreet Sport Voor Allen 0,80 eurocent per inwoner ter beschikking voor het uitwerken van de taken die voorzien zijn in het impulssubsidie-hoofdstuk van het sportbeleidsplan. Op voorwaarde dat de gemeente beschikt over een goedgekeurd gemeentelijke sportbeleidsplan inclusief het 5de hoofdstuk impulssubsidie en goedgekeurd reglement ter verdeling van de impulssubsidies.
De sportverenigingen die wensen te genieten van de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente, dienden een speciaal ontworpen subsidieaanvraagformulier, aangevuld met de gevraagde gegevens van het voorbije sportseizoen in te dienen.
Het totaal van het subsidiebedrag voor iedere vereniging werd uitgeteld volgens het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
De sportverenigingen die wensen te genieten van de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking en die voor accommodatie een erfpacht hebben met de gemeente, dienden een speciaal ontworpen subsidieaanvraagformulier, aangevuld met de gevraagde gegevens van het voorbije sportseizoen in te dienen.
Het totaal van het subsidiebedrag voor iedere vereniging werd uitgeteld volgens de toelage sportverenigingen met jeugdwerking die voor hun accomodatie een erfpacht hebben met de gemeente.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
Verdeling van de subsidies voor sportverenigingen voorzien voor het werkjaar 2020-2021 aan de hand van op de gemeenteraad van 18 november 2010 goedgekeurd subsidiereglement.
De sportverenigingen, al dan niet aangesloten bij de sportraad, ontvingen een subsidieaanvraagformulier. Onder de binnen gekomen aanvraagformulieren werd aan de hand van het goedgekeurd subsidiereglement het bedrag dat in het budget 2021 is opgenomen verdeeld.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
In het sportbeleidsplan is een hoofdstuk differentiatie in de sport opgenomen. In het budget 2021 is hiervoor een bedrag van 500 euro voorzien. Via de gemeentelijke infokanalen werd een oproep gelanceerd naar personen met een beperking die een toelage wensen te genieten voor hun sportbeoefening. De voorbije periode heeft 1 persoon, die hiervoor in aanmerking komt en van deze subsidie gebruik wenst te maken, de nodige informatie voor het seizoen 2020 – 2021 overgemaakt aan de sportdienst.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
De jeugdverenigingen van As die minimum één jaar werking achter de rug hebben en aangesloten zijn bij de gemeentelijke jeugdraad hebben recht op subsidies om hun werking te ondersteunen.
Alle culturele verenigingen aangesloten bij de cultuurraad mogen jaarlijks een subsidiedossier indienen en op basis van het subsidiereglement van de cultuurraad kunnen zij subsidiepunten verdienen, die worden omgezet in een financiële toelage.
De toelage van € 6000 wordt verdeeld op basis van de verdeelsleutel van het subsidiereglement onder de culturele verenigingen die aangesloten zijn bij de cultuurraad en die een subsidiedossier hebben ingediend.
In 2021 werd er een toelage van 500 euro ingeschreven voor de betaling van een toelage aan verenigingen met als doelgroep milieu onder budgetcode 2021/6493160/3/0381.
Natuurpunt vzw is de enige vereniging die hiervoor een aanvraag doet. De aanvraag voor deze toelage met ledenlijst, werkingsverslag en financieel verslag werd ingediend op 2 december 2021.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Dit telt ook voor de aanpassingen meerjarenplan.
Via deze aanpassing worden onder andere de impacts van de coronacrisis opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.
Het rapport M2 heeft als journaalnummer 20980, alle andere rapporten hebben als journaalnummer 20974. Dit verschil komt omdat bleek dat er in de M2 een fout stond in verband met de onbeschikbare gelden waardoor we dit rapport opnieuw hebben moeten maken. Het rapport M2 is het enige rapport waar deze onbeschikbare gelden in voorkomen, dus de andere rapporten moesten niet gewijzigd worden.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het meerjarenplan gedeelte gemeente dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 19 december 2019 en aangepast op 25 maart 2021 wordt nu via deze beslissing opnieuw aangepast.
Het rapport M2 heeft als journaalnummer 20980, alle andere rapporten hebben als journaalnummer 20974. Dit verschil komt omdat bleek dat er in de M2 een fout stond in verband met de onbeschikbare gelden waardoor we dit rapport opnieuw hebben moeten maken. Het rapport M2 is het enige rapport waar deze onbeschikbare gelden in voorkomen, dus de andere rapporten moesten niet gewijzigd worden.
De groeiende complexiteit van sommige dossiers en het tekort aan personeel maakt het inwinnen van de ondersteuning van een externe deskundige voor de reguliere werking van de dienst ruimtelijke ordening noodzakelijk. Deze opdracht is tijdelijk totdat er een definitieve oplossing gevonden kan worden door bijvoorbeeld personeelsaanpassingen- of verschuivingen, intergemeentelijke samenwerking of een aanpassing in het organogram. De gemeente As wil een overeenkomst afsluiten met een extern consultancykantoor dat het bestuur adviseert en begeleidt in dossiers rond project- en gebiedsontwikkeling op het vlak van ruimtelijke planning, vergunningen en contracten. Bij het opstellen van de lastvoorwaarden van deze opdracht beschikt de aanbestedende overheid nog niet over de exact benodigde hoeveelheden. Daarom zijn de vermoedelijke hoeveelheden louter indicatief. Zij binden het bestuur op geen enkele wijze. Elke opdracht op basis van onderhavig contract geschiedt op afroep van dienst omgeving.
Eerder is al een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen ons lokaal bestuur en De Plantrekkers in kader van '1 gezin - 1 plan'. Met de uitbreidingsoproep beoogt de Vlaamse Overheid een nieuwe manier van samenwerken binnen de rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp (RTJ). Bedoeling is snelle, continue en voldoende nabije jeugdhulp mogelijk te maken.
De ambitie is om via '1 gezin - 1 plan' de hulpvragen van het gezin centraal te zetten en iedereen die betrokken is, staat mee in voor de ondersteuning van het gezin.
Alle betrokken organisaties worden gevraagd om partnerschappen aan te gaan of te herschrijven en de hulpverlening vorm te geven door buiten de lijntjes te durven kleuren, dit in functie van een snel en efficiënt antwoord op de vraag van het gezin. Hierbij gaat men voor volgende doelstellingen:
Om deze doelstellingen te bereiken, wil het samenwerkingsverband ‘De Plantrekkers’ de krachten van alle partners in de ‘Eerstelijnszones’ ZOLim, Maasland en Kemp en Duin bundelen.
Het samenwerkingsverband ‘De Plan-Trekkers’ staat mee in voor de uitvoering van de Limburgse visie 1 gezin – 1 plan.
Voor een goede werking in onze gemeente is samenwerking heel belangrijk en willen we hier op inzetten met deze overeenkomst.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.