Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_GR_00134 - Retributiereglement omgevingsvergunningen - Vaststelling

Gemeenteraad
do 16/12/2021 - 21:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Valeer Hoogmartens; Ben Knoops; Erik Notermans; Kathleen De Cleene; Rik Kissembeek; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Dirk Berghs; Guy Martens

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2021_GR_00134 - Retributiereglement omgevingsvergunningen - Vaststelling 2021_GR_00134 - Retributiereglement omgevingsvergunningen - Vaststelling

Motivering

Juridische grond

Art. 170 § 4 van de grondwet bepaalt dat geen last of belasting door een gemeente kan worden ingevoerd dan door de raad.


Aanleiding en context

De omgevingsvergunning wordt in meerdere decreten en besluiten van de Vlaamse Regering geregeld. Welke procedures er zijn en hoe ze verlopen is terug te vinden in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.

Met de invoering van de omgevingsvergunning wordt er een grotere inzet verwacht van de gemeentelijke middelen. Het is billijk deze inzet door te rekenen aan degenen op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de jaren 2022 tot en met 2025 wordt door de gemeente As een retributie geheven op de meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door degenen die de aanvraag of de melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant (fysiek of rechtspersoon).

Artikel 3

De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.

a) Retributie per dossiertype:

 

gemeente is vergunning-verlenende overheid

Vlaamse overheid of provincie is vergunning-verlenende overheid

1. melding van een ingedeelde inrichting of activiteit

€ 10

0

2. melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen

€ 10

0

3. aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen :

- gewone procedure

- vereenvoudigde procedure

 

 

€ 60

€ 30

 

 

€ 60

€ 30

4. aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit :

- gewone procedure

- vereenvoudigde procedure

 


€ 60

€ 30

 


€ 60

€ 30

5. aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden :

- met wegenis

- zonder wegenis

 

€ 60

€ 30

 

 

 

6. vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 60

 

7. bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 30

 

8. verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden

€ 30

 

9. verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning

€ 60

 

10. Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 10

 

11. melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

- volledige overdracht

- gedeeltelijke overdracht

 


€ 30

€ 60

0

12. aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO)

€ 30

 

13. aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO)

€ 250

 


  • Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen samengeteld
  • Voor de aanvragen vermeld onder a, 3° wordt een bijkomende retributie gevestigd van 10 euro voor iedere bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
  • Voor de aanvragen vermeld onder a, 5° wordt een bijkomende retributie gevestigd van 10 euro voor ieder lot opgenomen in dezelfde aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.


b) Belasting per procedurestap

  • Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier wordt een bijkomende retributie gevestigd van 20 euro wanneer die analoog ingediend wordt.
  • Voor het aanplakken van een bericht van bekendmaking in het kader van een openbaar onderzoek (art. 20 omgevingsvergunningenbesluit: 10 euro)
  • Voor het publiceren van berichten in dag- of weekbladen (o.a. art. 22 en 61 omgevingsvergunningenbesluit): de kosten voor de publicatie
  • Voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden (o.a. art. 23 en 62 omgevingsvergunningenbesluit): 7 euro per te verwittigen eigenaar of bijzonderste gebruiker (ingeval van aangetekende zending).

Artikel 4

Vrijstellingen

Er is een vrijstelling van retributie voor:

  • meldingen en aanvragen door de eigen gemeente, het eigen OCMW
  • de bouw van sociale huurwoningen door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen
  • dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart, met uitzondering van de bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, §1, lid 3 omgevingsvergunningendecreet)
  • dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing nam (stilzwijgende weigering, art. 32, §4 en 46, §2 omgevingvergunningendecreet)
  • procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus (art. 13 omgevingsvergunningendecreet)

Artikel 5

Invordering

De retributie dient betaald te worden na ontvangst van de betalingsuitnodiging. De retributie wordt bij de schuldenaar ingevorderd door de financieel directeur. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.

Artikel 6

Bekendmaking

Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.