Terug
Gepubliceerd op 07/02/2020

2020_GR_00003 - Aanpassing reglement met betrekking tot de klachtenbehandeling - Vaststelling

Gemeenteraad
do 30/01/2020 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs, Marc Bergmans, Bjorn Ulenaers, Jo Santermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Kathleen De Cleene, Rik Kissembeek, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Dirk Berghs, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Anja Smets, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Wendy Peeters

Verontschuldigd

Birgit Pues

Secretaris

Wendy Peeters
2020_GR_00003 - Aanpassing reglement met betrekking tot de klachtenbehandeling - Vaststelling 2020_GR_00003 - Aanpassing reglement met betrekking tot de klachtenbehandeling - Vaststelling

Motivering

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeentraad en artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad van maatschappelijk welzijn.

Artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake klachtnebehandeling.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 5 artikel II74 tot en met II 87 inzake klachten, meldingen en voorstellen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 15° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 15° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het reglement integraal opgenomen bij dit besluit goed.

Artikel 2

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het decreet lokaal bestur en treedt in werking op 1 februari 2020.

Artikel 3

Het personeel wordt op de hoogte gesteld van het systeem van klachtenbehandeling.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de bekendmaking en uitvoering van dit besluit. Het bestaan van de klachtenprocedure wordt permanant en herhaaldelijk bekend gemaakt via de verschilldende beschikbare kanalen.

In het antwoord op een klacht wordt duidelijk verwezen naar de mogelijkheid om gebruik te maken van de diensten van de Vlaamse Ombudsman.