do 20/06/2019 - 20:30 Raadzaal
Met ingang van dit jaar, moeten de lokale besturen jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het Decreet Lokaal Bestuur). Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.
Daarnaast werd er door Audit Vlaanderen gevraagd om tevens een stand van zaken met betrekking tot hun aanbevelingen ter kennis te brengen aan de raad.
De gemeente en het OCMW dienen op basis van het DLB een kader voor organisatiebeheersing & -ontwikkeling vast te stellen.
We kiezen om aan de slag te gaan met de visie, aanpak en instrumenten van het Traject naar Uitmuntendheid van de VVSG. Het Traject naar Uitmuntendheid heeft als doel lokale besturen mee te nemen in een lange termijnvisie op organisatiebeheersing, -ontwikkeling en kwaliteitsmanagement.
We zullen hiertoe een samenwerking aangaan met de VVSG. De VVSG zal een regionale samenwerking opzetten rond organisatiebeheersing en -ontwikkeling met daarbij de volgende gemeenten:
Voor het Lokaal Opvang Initiatief heeft het OCMW 3 verschillende verblijfsovereenkomsten, afhankelijk van het verblijfsstatuut van de bewoner. Deze dateren van 16/11/2015. Er dienen aanpassingen te gebeuren.
ESF Vlaanderen lanceerde onlangs de oproep 'Outreach en Activering' (indiendatum 14/06/2019). Stad Genk (dienst tewerkstelling en de Uitdaging Stad Genk) wenst een dossier in te dienen voor het zorggebied GAZ.
Bij deze projectaanvraag vraagt ESF stukken toe te voegen die bevestigen dat bepaalde partners een rol willen opnemen of een samenwerking willen aangaan.
Stad Genk vraagt om een verklaring te ondertekenen waarin OCMW As aangeeft de intentie te hebben deelnemers aan te leveren.
De OCMW-raad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van raadslid of lid van het vast bureau;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de raadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de raad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor raadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de raadsleden hun recht uitoefenen om aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de raadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.
De OCMW-raad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.