Terug Gemeenteraad

do 20/06/2019 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • Met ingang van dit jaar, moeten de lokale besturen jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het Decreet Lokaal Bestuur). Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.

    Daarnaast werd er door Audit Vlaanderen gevraagd om tevens een stand van zaken met betrekking tot hun aanbevelingen ter kennis te brengen aan de raad.

  • De gemeente en het OCMW dienen op basis van het DLB een kader voor organisatiebeheersing & -ontwikkeling vast te stellen.

    We kiezen om aan de slag te gaan met de visie, aanpak en instrumenten van het Traject naar Uitmuntendheid van de VVSG. Het Traject naar Uitmuntendheid heeft als doel lokale besturen mee te nemen in een lange termijnvisie op organisatiebeheersing, -ontwikkeling en kwaliteitsmanagement.

    We zullen hiertoe een samenwerking aangaan met de VVSG. De VVSG zal een regionale samenwerking opzetten rond organisatiebeheersing en -ontwikkeling met daarbij de volgende gemeenten:

    • Maaseik
    • Kinrooi
    • Dilsen-Stokkem
    • As
    Welke vorm deze samenwerking concreet aanneemt is opgenomen in bijlage.
     
    Het voorgestelde kader voor organisatiebeheersing & -ontwikkeling zal resulteren in:
    • Om de 6 jaar een zelfevaluatie organisatiebreed en per organisatieonderdeel en domein èn zelfevaluatieresultaten worden aan het politieke niveau gerapporteerd
    • Verbetertrajecten die voortkomen uit deze zelfevaluaties worden opgenomen als beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en/of als verbeterdoelstellingen in een verbeterplan op organisatieniveau en per organisatieonderdeel en domein è jaarlijkse rapportering hiervan via rapportering meerjarenplan (beleidsrapportering) enerzijds en via de verbeterplannen anderzijds
    • Organisatiebreed en per organisatieonderdeel en domein wordt een verbeterplan bijgehouden waarin alle verbeteringen die vanuit meerdere verbeterbronnen kunnen ontstaan, centraal en gebundeld, gepland en opgevolgd worden è jaarlijkse rapportering hiervan
    • Jaarlijks maakt elk organisatieonderdeel en domein een kleine, concrete, punctuele of specifieke oefening aan de hand van zijn specifiek kwaliteitskader (werkboek/poster op maat) è de resultaten hiervan worden opgenomen in de verbeterplannen en worden jaarlijks via de verbeterplannen gerapporteerd

     

  • Het boekjaar 2018 werd afgesloten. De jaarrekening moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
    De jaarrekening 2018 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 1 856 543,00 op de investeringsrekening van € - 2 108 126,00 en op andere van € 1 525,00.
    Het gecumuleerde budgettaire resultaat is € 2 526 036,00 en het resultaat op kasbasis € 2 046 046,00.

    Het balanstotaal is € 47.470.464,31.

  • In samenwerking met de groep GL uit Houthalen-Helchteren wordt op dit ogenblik de ruwbouw van de nieuwe gemeentelijke bibliotheek - samen met appartementen - gebouwd op het kerkplein van As.

    Door het gemeentebestuur werd, na aanbesteding, Architectuur Depot van Maasmechelen aangesteld om de verdere afwerking wat betreft interieur en technieken te ontwerpen en te begeleiden.

    Deze werken dienen te worden aanbesteed.

    Het betreft in eerste instantie de interieurafwerking met de technieken.

    Er wordt voorgesteld van deze opdracht de lastvoorwaarden goed te keuren en de opdracht te gunnen bij wijze van open aanbesteding.

  • Het doel van het gemeentelijk projectsubsidiereglement is het ondersteunen van kwalitatief sterke en populaire activiteiten die georganiseerd worden door een erkende Asserse vereniging en die de gemeente As uitstraling geven buiten onze gemeentegrenzen.

    Enerzijds wil het reglement initiatieven met groeipotentieel ademruimte geven om dit potentieel volledig waar te maken. Anderzijds wil het reglement organisaties aanzetten om op een actieve en creatieve wijze evenementen te bestendigen die zorgen voor een positieve uitstraling van As in de regio. De evenementen moeten de eigen inwoners aanzetten tot gemeenschapsvorming en cultuurparticipatie.

    Voor het jaar 2018 heeft vzw Wijkcomité Zevenhuizen een dossier ingediend voor hun wijkfeesten en hun champagneparty, VZW Vlamrock voor hun Caban'AS Festival, VZW jeugdwerking As-Niel voor hun My Way Party en De Orde der Asserbakken voor de carnavalszitting en Awd op Now. Ook Tilcas sport As diende een dossier in, maar dit werd niet weerhouden.

  • De interlokale vereniging IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ dient periodiek een subsidiedossier voor betoelaging van de werkingskosten. Voor de periode 2020-2025 moet een nieuw subsidiedossier ingediend worden bij de Vlaamse Overheid. Dit besluit behandelt het subsidiedossier inhoudelijk en gaat akkoord met de indiening ervan. Uiterste datum van indiening is 30 juni 2019

  • Huidig schoolreglement  goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 juni 2018 dient aangevuld te worden en goedgekeurd te worden na advies van schoolteam, directie, schoolraad en ABOC.

    Er zijn wijziging in het schoolreglement. De wijziging zijn als gele tekst weergegeven.

  • De gewone algemene vergadering van Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg - IGL gaat door op 26 juni 2019 met onderstaande agenda:

    1. Het evaluatierapport over de werking 2013-2018 en het ondernemingsplan 2019-2024 in uitvoering van van artikel 459 van het Decreet van 22 decmeber 2017 over het Lokaal Bestuur - goedkeuring
    2. Toelichting van het verslag van de Raad van Bestuur over boekjaar 2018
    3. Toelichting van het verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2018
    4. De balans 2018 en de resultatenrekening 2018 en de vaststelling van het saldo - goedkeuring
    5. Kwijting aan de bestuurders - goedkeuring
    6. Kwijting aan de commissaris-revisor - goedkeuring
    7. Vaststelling van de werkingstoelage voor de deelnemers-gemeenten (aandelen A) voor het boekjaar 2019 - goedkeuring
    8. Definitieve verkiezing van bestuurders
    9. Het mandaat als commissaris-revisro voor de boekjaren 2019-2021 - goedkeuring
  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

huishoudelijke reglementen

  • Het organiek reglement adviesraden werd aangepast.  Het SC vraagt ook om alle huishoudelijke reglementen in dezelfde lay-out en opbouw te maken en ook dezelfde principes op te nemen.  De milieudienst paste het huishoudelijk reglement van de milieuadviesraad in deze zin aan.  Het ontwerp van huishoudelijk reglement werd besproken en goedgekeurd in zitting van de milieuadviesraad van 4 juni 2019.

  • Het huishoudelijk reglement regelt de interne werking van de Raad voor Lokale Economie As en vormt een concretisering en een aanvulling op het gemeentelijk organiek reglement van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren d.d..2019-04-25.

  • Sinds 2019 zijn er decretale nieuwe besluiten omtrent lokale besturen en ook hun adviesraden.

    Onder het organiek reglement adviesraden valt de Welzijnsraad.

    Deze is wettelijk niet verplicht en wordt nieuw opgericht. De Welzijnsraad is gekomen als een samenvoeging van de raad voor PMB, seniorenraad, ROSA en de andere werkgroepen van de Dienst Welzijn (PGA en overleg OO).  De seniorenraad en de raad voor PMB vonden het positief, ROSA vindt het eerder negatief en hebben voorstellen (zie verslagen in bijlage).

    Voor deze nieuwe raad is een huishoudelijk reglement opgesteld waarin de doelstellingen, samenstelling, werking en ondersteuning bepaald worden.

  • De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

    1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;

    2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;

    3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;

    4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;

    5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;

    6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;

    7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;

    8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;

    9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;

    10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.

    De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.