do 19/12/2019 - 20:31 Raadzaal
Aan de gemeente werd gevraagd om een standpunt in te nemen met betrekking tot het invoeren van het OPTIMO-systeem.
De 8 Limburgse gemeenten die vandaag huisvuil met diftarcontainers ophalen, zijnde As, Bilzen, Bocholt, Dilsen-Stokkem, Kinrooi, Lanaken, Maasmechelen en Oudsbergen willen hun ongerustheid uiten over de uitrol van het Optimo project. Deze gemeenten willen graag meedenken over de mogelijkheden en de winsten die met dit project haalbaar zijn, maar er blijven momenteel een aantal fundamentele bezwaren. Het behoud van de bakken (grijs en groen) is voor ons namelijk een essentieel onderdeel van het totaal pakket. Deze gemeente willen dat de ophaling van deze bakken dan ook in 1 gesolidariseerd bestek opgenomen worden.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Theresia goed.
Doordat er al verschillende jaren een aanzienlijk overschot is bij het OCMW impliceert deze budgetwijziging vooral een vermindering van de gemeentelijke bijdrage.
De gemeentelijkge bijdrage wordt met 282.073,71 euro verminderd; 275.000,00 in exploitatie en 7.073,71 in de investeringsbijdrage.
Daarnaast wordt de huur die het OCMW aan de gemeente betaalde geschrapt, 30.000,00 euro. (Door de nieuwe beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW wordt er geen huur meer betaald)
Enkele toelages kunnen verhoogd worden. Toelage leefloon 13.500,00, toelage voor LOI-bewoners 15.000,00 euro.
Dit brengt het resultaat op kasbasis op 18.827,40 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar wordt hierdoor -328.266,62. De autofinancieringsmarge bedraagt -353.255,85.
De budgetwijziging van het exploitatie- en het investeringsbudget 2019-12-19 van de gemeente As waarbij volgende wijzigingen: het exploitatiebudget 1.970.628,12 euro, het investeringsbudget -2.423.852,39 euro en andere budget 10.666,00 euro bedragen. Het resultaat op kasbasis bedraagt 1.568.927,54 euro en de autofinancieringsmarge 1.981.294,12 euro.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Het meerjarenplan wordt opgemaakt op basis van beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties en de ramingen van ontvangsten en uitgaven daarvoor. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de prioritaire beleidsdoelstellingen, de niet-prioritaire beleidsdoelstellingen en de verrichtingen zonder beleidsdoelstellingen. Binnen de verschillende prioritaire beleidsdoelstellingen worden telkens de prioritaire acties getoond en de overige acties. De acties waarover aan de raad via de beleidsrapporten expliciet gerapporteerd moet worden, zijn de prioritaire acties. De doelstellingen waarin die prioritaire acties kaderen zijn de prioritaire beleidsdoelstellingen.
Het is echter niet de bedoeling om de raadsleden te overstelpen met detailinformatie. Het is de bedoeling dat de raadsleden het beleid op hoofdlijnen aansturen en opvolgen. Daarom legt de regelgeving niet op om alle activiteiten in beleidsdoelstellingen te vatten of prioritair te maken. De transacties die niet tot een prioritaire actie behoren, worden in het meerjarenplan alleen financieel vertaald en zijn opgenomen in de financiële nota. Die activiteiten van het bestuur zitten dus wel vervat in het meerjarenplan, maar ze zijn niet in detail zichtbaar in het document.
Aangezien niet alle acties of actieplannen van een bestuur per definitie prioritair zijn en bijgevolg de activiteiten niet allemaal in prioritaire beleidsdoelstellingen of in beleidsdoelstellingen zonder meer worden vertaald, bevat de financiële nota ook rubrieken over de niet-prioritaire beleidsdoelstellingen en de verrichtingen zonder beleidsdoelstellingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Mei 2017 is de politiezone Carma ontstaan uit de zones Midlim en Noordoost Limburg. Politiezone Carma ijvert voor éénvormige wetgeving voor de gemeentebesturen die deel uitmaken van haar zone. Vandaag liggen hiervoor 3 documenten voor:
Mei 2017 is de politiezone Carma ontstaan uit de zones Midlim en Noordoost Limburg. Politiezone Carma ijvert voor éénvormige wetgeving voor de gemeentebesturen die deel uitmaken van haar zone. Vandaag liggen hiervoor 3 documenten voor:
Mei 2017 is de politiezone Carma ontstaan uit de zones Midlim en Noordoost Limburg. Politiezone Carma ijvert voor éénvormige wetgeving voor de gemeentebesturen die deel uitmaken van haar zone. Vandaag liggen hiervoor 3 documenten voor:
Ingevolge de “Wet op de gemengde pensioen van 30 maart 2018 dienden de bestaande aanvullende pensioentoezegging formeel aangepast te worden met ingang 1 januari 2019.
Om met plan Limburg, korting te krijgen op de responsabiliseringbijdrage, dient het reglement in overeenstemming te worden gebracht met de wet op de gemengde pensioen.
De voorwaarden aan de pensioentoezegging die de wet van 30 maart 2018 oplegt, gaat om een tweede pensioenpijler die voldoet aan volgende kenmerken:
Het aangepaste reglement in bijlage dient bij raadsbesluit te worden aangenomen.
Sinds 2014 hebben we een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomt opvoedingsondersteuning GAOZ. Deze willen we voor deze legislatuur verderzetten. Dit is ook opgenomen in het meerjarenplan. Ieder jaar wordt een evaluatie gemaakt van deze samenwerking.
De Opvoedingswinkel Genk is een belangrijke partner in ons Huis van het Kind As. Het Huis van het Kind is erkend en hiervoor ontvangen we ieder jaar een subsidie.
Overeenkomst betreffende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen stad Genk, As en Zutendaal (GAZ).
Huishoudelijk reglement betreffende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen stad Genk, As en Zutendaal (GAZ).