Terug
Gepubliceerd op 04/03/2019

2019_GR_00034 - Belastingreglement op de administratieve stukken - reisdocumenten voor vluchtelingen, staatloze en vreemdelingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 28/02/2019 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs, Marc Bergmans, Bjorn Ulenaers, Jo Santermans, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Kathleen De Cleene, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Rik Kissembeek, Dirk Berghs, Lisa Lambrigts, Anja Smets, Birgit Pues, Jan Baeten, Wendy Peeters

Secretaris

Wendy Peeters
2019_GR_00034 - Belastingreglement op de administratieve stukken - reisdocumenten voor vluchtelingen, staatloze en vreemdelingen - Goedkeuring 2019_GR_00034 - Belastingreglement op de administratieve stukken - reisdocumenten voor vluchtelingen, staatloze en vreemdelingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De financiële toestand van de gemeente.

De geldende begrotingsonderrichtingen terzake.

Dat het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente zware lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.

De geldende prijzen voor verschillende documenten, waaronder belasting door te storten aan het ministerie en het consulaire recht.

Het opportuun is om de belastingtarieven met ingang van 1 maart 2019 toe te passen voor het afleveren van reisdocumenten voor vluchtelingen, staatloze en vreemdelingen.

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlij­ke personen.

De gemeenteraadsbelissing van 20 december 2018 waarbij het belastingsreglement op de administratieve stukken afgeleverd door de gemeente werd goedgekeud.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt vanaf 1 maart 2019 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2019, een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeente­bestuur van reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.De gemeenteraad keurt met ingang van 1 maart 2019 onderstaande tarieven goed voor 

Voor reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.

  • gewone procedure vanaf 18 jaar (wachttijd 6 werkdagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

41 EUR

20 EUR

7,00 EUR

68 EUR

  • spoedprocedure  (wachttijd 3 dagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

210 EUR

20 EUR

7,00 EUR

237,00 EUR

Voor reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.

  • gewone procedure -18 jaar (wachttijd 6 werkdagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

41 EUR

0 EUR

0 EUR

41 EUR

  •  spoedprocedure  (wachttijd 3 dagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

210 EUR

0 EUR

0 EUR

210,00 EUR

 

Artikel 2

De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddel­lijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangst­bewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd. 

Artikel 3

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toeko­men krachtens art. 13 van de wet van 1956-07-04 en de KB d.d. 1972-12-20 en 1976-11-12.

Artikel 4

De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.

Artikel 5

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.

De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.